Search This Blog

Tuesday 22 November 2011

Keburukan Teknologi Komunikasi Dalam Kehidupan

Revolusi komunikasi telah berlaku sejak tahun 1955 lagi melalui teknologi komunikasi. Revolusi ini telah mencetuskan fenomena baru dalam transformasi teknologi komunikasi. Pelbagai teknologi baru wujud hasil daripada revlusi ini. Melalui teknologi-teknologi yang dinikmati oleh kita pada hari ini menunjukkan bahawa kita mendapat pelbagai kemudahan dalam segala urusan yang ingin kita laksanakan dengan lebih mudah, tangkas dan cepat.
Dunia ini semakin mudah kita rasakan dengan kehadiran teknologi-teknologi yang semakin moden dan canggih. Kita hanya dimomokkan dengan segala kebaikan teknologi-teknologi yang kita kecapi tanpa menyedari bahawa ia bukan hanya memberikan kebaikan semata-mata malahan ia turut memberi impak yang negetif kepada kita sendiri.
            Tahukah anda impak-impak negetif hasil daripada kemajuan teknologi pada hari ini? Salah satu kesan negetif yang paling jelas dapat kita lihat adalah akan menyebabkan berlakunya demonstrasi jalanan ataupun rusuhan dalam sesebuah masyarakat. Mutakhir ini, kita dapat melihat semakin banyak demonstrasi ataupun rusuhan yang berlaku di seluruh dunia. Keadaan ini bukan hanya mengganggu kehidupan masyarakat setempat malahan ia turut mengganggu gugat keamanan kepada sesebuah negara.
 Sebagai contoh yang terdekat ialah rusuhan yang berlaku di Mesir awal tahun ini. Kebangkitan rakyat dalam menjatuhkan rejim Hosni Mubarak yang telah memerintah selama 30 tahun menunjukkan bahawa teknologi media baru berperanan besar dalam rusuhan yang berlaku di Mesir. Teknologi media baru yang digunakan oleh rakyat mesir dalam mendesak Hosni Mubarak meletak jawatan dan mengadakan rusuhan tersebut ialah melalui laman social terutamanya facebook dan twitter. Kita juga sedia maklum bahawa penggunaan facebook terutamanya menjadi sangat popular pada masa kini.
            Selain itu, keburukan teknologi juga dapat dilihat melalui penyebaran fitnah secara berleluasa berlaku. Apa yang dimaksudkan dengan fitnah di sini ialah sesuatu berita yang belum dipastikan lagi kebenarannya tersebar secara meluas tanpa sebarang sekatan. Perkara yang paling membimbangkan ialah kita tidak mampu menyaman atau mendakwa siapa yang menyebarkan fitnah kerana laman web misalnya tidak memaparkan identity sebenar penyabar fitnah tersebut. Melalui situasi ini, penyebaran fitnah akan terus dilakukan oleh individu atau kumpulan yang tidak bertanggungjawab tanpa ada rasa takut. Justeru, tidak hairanlah banyak fitnah disebarkan dalam laman web atau laman social pada hari ini.
            Di samping itu juga, teknologi juga mampu menyebabkan pengangguran dalam sesebuah negara. Penggunaan teknologi menunjukkan bahawa bidang pekerjaan akan diambil alih oleh mesin iaitu robot dan komputer. Tenaga buruh daripada manusia akan dikurangkan penggunaannya kerana penggunaan teknologi mesin dilihat menjadi lebih pantas dan efisien. Penggunaan tenaga buruh juga akan menjadi lebih tinggi kosnya berbanding penggunaan teknologi disamping dapat menhasilkan produktiviti yang lebih baik berbanding penggunaan tenaga buruh.
Contohnya kilang Nissan di Jepun yang menggunakan teknologi mesin membuat kereta yang lebih efisen dan berproduktiviti. Namun, kemudahan ini hanya memberikan kebaikan kepada syarikat yang menggunakannya tanpa memikirkan kesan kepada pengangguran di masa hadapan. Tom Stonier juga telah mengandaikan bahawa hanya 10% tenaga buruh akan digunakan dalam tahun 2000.
Keburukan teknologi bukan lagi satu fenomena baru yang wujud dalam masyarakat. Walaupun kebaikannya dapat kita nikmati pada hari ini, keburukannya tetap perlu menjadi topik perbincangan untuk kita menyedarinya. Schiller juga pernah menyatakan bahawa kebanyakan teknologi hanya digunakan oleh golongan tertentu untuk kepentingan mereka sahaja dan bukannya untuk masyarakat. Beliau juga berpendapat bahawa teknologi komunikasi ini turut menindas masyarakat disamping mewujudkan jurang antara golongan yang kaya dan juga miskin.  
            

No comments:

Post a Comment