Search This Blog

Friday 4 November 2011

E-DEMOKRASI melalui E-KERAJAAN

Banyak negara termasuk Malaysia menyatakan bahawa mereka mendokong prinsip demokrasi tetapi pada realitinya, demokrasi yang diamalkan hanyalah pada nama sahaja. Majoriti daripada negara-negara tersebut hanya bersetuju dengan idealisme demokrasi tersebut tetapi tidak melaksanakannya secara menyeluruh.
Walaupun konsep dan definisi demokrasi adalah pelbagai namun pengertian asas ‘demokrasi’ menurut Kamus Webster, demokrasi ialah
a government in which the supreme power is vested in the people and exercised by them directly or indirectly through a system of representation.”
Definisi ini menekankan prinsip asas kuasa rakyat dan kerajaan perwakilan, oleh itu e-demokrasi boleh dikatakan sebagai cara penggunaan aplikasi sistem teknologi maklumat untuk membimbing, memperbaiki dan melaksanakan prinsip-prinsip amalan demokrasi.
Dalam perbincangan sebelum ini, kita sudah berbincang mengenai maksud demokrasi, pemilikan media massa, sfera awam dan lain-lain. Topik perbincangan pada kali ini pula akan memfokuskan kepada kerajaan elektronik (e-kerajaan) dan e-demokrasi yang dilaksanakan di Malaysia serta perbezaannya dengan negara-negara seperti Amerika Syarikat, Jerman, Kanada dan Belanda. Persoalan utama yang cuba dikupas dalam tajuk ini ialah sejauhmanakah keberkesanan e-demokrasi melalui pengaplikasian kerajaan elektronik?
Kerajaan mendefinisikan ‘kerajaan elektronik’ sebagai satu urusan pentadbiran yang menggunakan saluran media elektronik secara cepat, pantas dan berkesan. Bolehkah demokrasi subur dalam sistem pentadbiran yang berasaskan elektronik? Menurut Ithiel De Sola Pool, beliau mengatakan bahawa sekiranya kita menolak teknologi komunikasi maka ia akan menjadi ancaman kepada proses demokrasi seperti kebebasan bersuara. Berpaksikan kepada pandangan tokoh optimis itu, sistem teknologi komunikasi boleh memberi demokrasi kepada sesebuah negara seandainya kita tahu cara untuk menggunakannya.

Sejauhmanakah keberkesanan aplikasi e-demokrasi (demokrasi atas talian) melalui kerajaan elektronik?

Dalam usaha untuk mewujudkan suasana demokrasi yang adil, komunikasi dua hala perlu wujud antara kerajaan dan rakyat. Oleh itu, perlaksanaan kerajaan elektronik boleh dikatakan sebagai komitmen dan inisiatif pemerintah untuk meningkatkan perhubungan dengan rakyat serta sektor swasta melalui penggunaan aplikasi teknologi komunikasi. Melalui kerajaan elektronik, rakyat secara tidak langsung dapat meningkatkan penyertaan mereka dalam proses penggubalan undang-undang, dasar awam dan proses eksekutif kerajaan dengan mengambil bahagian dalam kaji selidik pendapat umum, perbahasan, forum, perundingan, blog lobi kumpulan pendesak dan pada masa yang sama terdedah kepada maklumat dan perakuan pakar yang dikemukakan melalui ICT.

Mewujudkan warga yang bermaklumat, berpengetahuan dan terlibat dalam proses demokrasi adalah satu aspek yang sangat penting dalam demokrasi. Menurut The McBride-Commision (1980,131) “The right to communicate is an extension of the continuing advance toward liberty and democracy.” Dalam United Nations Charter, the Universal Declaration of Human Rights, Article 19 pula menyatakan bahawa “freedom of information” is a fundamental human right: “Everyone has a right to freedom of opinion and expression; the right includes freedom to hold opinions... and to seek, receive and import information and ideas through any medias and regardless of frontiers.”

Adilkah sebuah demokrasi seandainya...

Masalah atau kekangan yang berkaitan dengan kemampuan dan kebolehcapaian terhadap inovasi teknologi ini tidak diatasi sebaik mungkin. E-demokrasi tidak akan berjaya sekiranya masih berlaku pengecualian sosial (social exclusion) yang disebabkan oleh kebolehcapaian yang tidak sama rata terhadap internet. Menurut Choudrie, Weerakkody dan Jones (2005), masalah pengecualian sosial merupakan bahagian yang penting yang perlu diatasi oleh kerajaan. Faktor ekonomi juga boleh menjadi antara penyumbang kepada masalah kebolehcapaian yang tidak sama rata terhadap internet.

Walaupun perkhidmatan kafe siber semakin meluas, terutamanya dalam kalangan generasi muda, namun masih berlaku jurang digital (digital divide) dalam kelompok sosial. Jurang digital merujuk kepada “gap between individuals, households, businesses and geographic areas at different socio-economic levels with regard both to their opportunities to access ICTs and their use of the internet for a variety of wide activities (OECD,2001).” Jurang digital turut melibatkan perbezaan antara Negara Maju dan Negara Dunia Ketiga, kelompok sosial kaya dengan miskin, rakyat yang berpendidikan tinggi dengan kurang berpendidikan dan masyarakat bandar dengan kampung.



Meninjau pengaplikasian e-demokrasi melalui kerajaan elektronik di negara yang lebih maju...

1.        Amerika Syarikat.
-    Kerajaan Amerika Syarikat mempelopori facebook, MySpace dan Twitter untuk berinteraksi dengan masyarakat dunia khasnya golongan belia melalui blog rasmi mereka iaitu “WhiteHouse 2.0.” Laman yang telah dilancarkan awal Mei itu telah menerima 38, 000 pengikut dalam sekelip mata dan angka tersebut melonjak ribuan orang dalam setiap minit. Di laman-laman tersebut, pelayar terbuka untuk menyatakan pendapat, memberi cadangan dan mereka turut dibolehkan untuk mengeluarkan kritikan secara bebas.
  1.   2.      Belanda.
-     Rakyat Belanda menjadikan pelantar internet sebagai mekanisme utama mereka untuk mendapatkan feedback daripada pihak kerajaan berkenaan sesuatu isu. Parlimen Belanda pada masa kini mempunyai dua laman sesawang mereka sendiri iaitu e-petisyen (laman utama) dan perjalanan perdebatan parlimen secara langsung (dan tidak langsung). Selain itu, mereka juga menyediakan lapangan awam yang digunakan untuk perbincangan.[ scottishparliamentlive.com]
  1.   3.       Kanada.
-      Parlimen Kanada mempunyai unit konsultansi (perundingan) dasar yang dijalankan secara atas talian. Sebahagian daripada tugas dan tanggungjawab jawatankuasa ini ialah mengendalikan status rakyat kurang upaya yang dibangunkan melalui Canadian Pension Plan Online Consultation with Canadians .
  1.   4.      Jerman.
-     Cadangan untuk membangunkan projek e-demokrasi menemui jalan buntu kerana beberapa sebab seperti masalah teknikal iaitu penggunaan teknologi yang tidak bersesuaian, pihak yang mengusahakan projek tersebut gagal dalam menangani cadangan yang dikemukakan oleh pihak yang melayari atau menggunakan laman tersebut.

Perbezaan dengan demokrasi di Malaysia...

Laman rasmi parlimen Malaysia hanya berfungsi sebagai sebuah laman yang menyediakan maklumat sahaja. Laman tersebut hanya memberitahu Ahli-ahli Parlimen yang dipilih, tarikh persidangan dan soalan yang diutarakan oleh pelayar hanya dibiar sepi tanpa jawapan.
Meskipun terdapat anjakan dalam teknologi komunikasi di Malaysia, malangnya tiada siaran langsung mahupun rakaman perbahasan yang boleh diikuti oleh rakyat. Rakyat gagal mengetahui keadaan sebenar yang berlaku ketika perbahasan di parlimen. Hal ini secara tidak langsung mampu menimbulkan spekulasi dan memberi gambaran salah tentang sesuatu isu.
Ketelusan parlimen juga tidak mampu dinilai kerana jawapan-jawapan secara lisan mahupun bertulis tidak disiarkan di laman berkenaan. Dari segi perbahasan, hanya Hansard yang mencatatkan setiap butir perkataan yang diucapkan oleh ahli parlimen.

Kesimpulannya, kerajaan elektronik sebenarnya mampu mewujudkan suasana demokrasi yang harmoni seandainya pengaplikasian teknologi berlaku dengan betul dan telus walaupun hubungan yang bersifat perkongsian dan kerjasama masih belum dapat dicapai sepenuhnya. Aplikasi Teknologi Maklumat (ICT) dalam proses demokrasi tidak akan berjaya sekiranya mentaliti masyarakat tetap tidak berubah. Mengambil Jepun sebagai contoh, meskipun mereka melaksanakan kerajaan elektronik dengan baik, melalui kekuatan teknologi, kemampuan kewangan dan rata-rata penduduknya celik komputer, namun akibat daripada halangan-halangan seperti budaya, politik, birokrasi dan kurangnya “political will” kerajaan dalam mengubah proses urustadbir institusi-institusi sedia ada agar lebih terbuka serta bertanggungjawab secara digital telah memperlahankan amalan e-demokrasi di negara tersebut.

Tsagarousianou, Roza, Damian Tambini dan
Cathyrn Bryan dalam buku suntingan mereka “Cyber
democracy” menyatakan konsep e-demokrasi
walaupun hanya merupakan satu impian khayalan para
sarjana sains politik dan aktivitis sosial pada tahun
1960-an, tetapi kini semakin menjadi kenyataan mulai
pertengahan tahun 1990-an. Penggunaan teknologi
Internet yang meluas dan pengenalan e–kerajaan dalam
penambahbaikan mutu penyampaian perkhidmatan
awam telah merealisasikan konsep dan harapan
e-demokrasi. Pendekatan hubungan ini amat jelas
apabila e-kerajaan yang diberi takrifan oleh kebanyakan
negara pengamal demokrasi seperti di New Zealand
dan United Kingdom sebagai ;
.. a way for governments to use the new technologies to
provide people with more convenient access to government
information and services, to improve the quality of the services
and to provide greater opportunities to participate in our democratic institutions and processes.”



No comments:

Post a Comment