Search This Blog

Thursday 20 October 2011

Boleh atau tidak media baru dianggap sebagai ‘SFERA AWAM’ dalam politik kini?


Media baru dianggap sebagai sfera awam kerana media seperti internet  telah memberi peluang  kepada masyarakat  mellibatkan diri dalam perdebatan  dan perbincangan  mengenai hal ehwal  politik . Hal ini dapat mengandaikan bahawa  internet berfungsi sebagai sfera awam yang memberikan  peluang kepada  masyarakat untuk  mengeluarkan pendapat mengenai politik  dan juga demokrasi.  Menurut Jurgen Habermas:
"sfera awam merupakan keadaan atau ruang terjadinya sesuatu komunikasi yang bebas daripada daripada dominasi  masyarakat tanpa adanya perasaan takut dan tekanan daripada mana-mana pihak'. Menurut Habermas ( Curran, 2003:39) 'kita memerlukan satu sfera awam demokratik.Kemunculan internet yang berperanan sebagai saluran alternatif  bagi mendapatkan berita dan maklumat  kepada orang rama pula  telah membuktikan  bahawa  penggunaan interne adalah “convenient”, interaktif, boleh diakses secara global, percuma dan menawarkan audio dan video seperti yang terdapat pada Utusan Online dan The Star Online bagi menarik minat pembaca. Mengenai kebebasan media dan perkembangan politik negara, isu- isu yang dibangkitkan oleh media menerusi akhbar online iaitu Utusan Online yang secara umumnya berperanan untuk mempertahankan dan menyiarkan dasar - dasar kerajaan untuk pengetahuan rakyat umum iaitu yang berkaitan dengan hal politik, khususnya perkembangan politik yang berlaku di Malaysia. (Penyelidikan Komunikasi,1993:417) .Selain itu, nilai berita dan ruang berita juga memainkan peranan dalam pelaporan sesuatu isu dalam akhbar online. Nilai berita merujuk kepada nilai ataupun intensiti sesebuah berita berbanding dengan berita lain. Ruang berita merangkumi jumlah ruang atau masa yang ada untuk siaran sesuatu pelaporan berita. 
 Namun, wujud kritikan Peter Dahglren terhadap Kekaburan Pandangan Habermas berkaitan Sfera Awam.  Misalnya, Peter Dahlgren mendedahkan pandangan Habermas adalah silap kerana sfera awam mengikut pandangan Habermas tidak memberi gambaran mewakili keseluruhan pandangan masyarakat.,satu ruang untuk bertukar pendapat tentang demokrasi'. Menurut Peter Dahlgren (2002) : dalam struktur masyarakat moden yang tidak membenarkan untuk munculnya perwakilan masyarakat dalam perbicaraan komunikasi politik kecuali dalam jumlah relatif kecil. Oleh itu, media massa pada akhirnya diharapkan menjadi institusi public sphere. Untuk membina semula konsep sfera awam sebagai kategori analitik, masyarakat tidak boleh bersikap pesimis (technophobic). Konsep sfera awam mestilah bersifat fleksibel, Pengembangan dan ketahanan sfera awam sebagai percapaian awam kita perlulah menyediakan visi yang kukuh untuk masyarakat demokratik yang lebih baik. Di samping perlu peka dengan keperluan tidak besar yang iaitu kesamaan dan  monolithic. Timbul juga perkara iaitu memperlihatkan proses dalam kehidupan sehari-hari yang berkaitan budaya media.
Jika dilihat senario pada masa kini pula, menunjukkan struktur institusi mahukan orde baru (new orde) dan kini media menjadi lebih rumit dan tidak dapat menjangka apakah arah tuju mereka. Dahlgren menyatakan kesan nation-state :
Negara berdepan dengan krisis entiti politik iaitu masyarakat mahu mewujudkan kerajaan demokratik yang adil. Kebangkitan pengembangan rasional komersial dan pembahagian khalayak. Kemunculan sfera awam dinamik alternatif yang bertentangan dengan mainstream.
Pergerakan media alternatif lebih berpengaruh berbanding mainstream kerana berhubungkait dengan kehidupan. Selain itu,media alternatif juga mampu  menjatuhkan  sesebuah kerajaan.
Media dikuasai melalui ekonomi politik media iaitu mereka yang berpengaruh menguasai media dengan hak milik dan pengawalan. Mereka daripada golongan elit menggunakan media sebagai platform untuk menyebarkan pengaruh dan ideologi mereka.
Dalam soal politik yang  merupakan proses yang melambangkan gelagat manusia yang mengandungi konflik  di antara kebaikan disebelah pihak dan kehendak -kehendak kumpulan di pihak yang diperlakukan atau diselesaikan dan kerapkali membabitkan penggunaan atau perebutan kuasa(Ashraft Richard,1980)
Sigmund Neumun ( 1963;190) mentakrifkan politik sebagai :
' organisasi yang bersendi  dengan organisasi politik , masyarakat perantaraan, begitu juga dengan sesiapa yang ada kaitan dengan kawalan kuasa Kerajaan dan sesiapa yang bertanding untuk mendapatkan sokongan daripada kumpulan lain atau kumpulan yang menyimpang pandangannya daripada yang lain'
Komunikasi politik merupakan satu sistem interaksi yang dinamik dalam menghasilkan, menerima dan mentafsir mesej politik( Blumer dan Gurevitch,1995). Media menjadi pencetus idea dalam proses politik serta demokrasi. Hal ini adalah kerana struktur organisasi, nilai, dan tradisi dapat mempertahankan  kedudukan  sebagai agen utama dalam sosial politik. Media menyediakan ''pemasaran idea' secara bebas iaitu masyarakat berhak menyuarakan  pendapat tanpa gangguan pihak kerajaan. ''Pemasaran  idea'' berperanan secara pasif iaitu menyediakan forum untuk pelbagai jenis kumpulan. dan individu diberikan peluang hujah dan pendapat mereka. Media dianggap sedemikian  kerana media berfungsi selaku ''Watchdog' iaitu menjaga kepentingan awam atau estet keempat  sebagai  entiti  yang berasingan yang tidak berada di bawah  kawalan mana-mana pihak  termasuklah pihak kerajaan ( Curran, 1991). Apabila  media massa berfungsi sebagai estet keempat ’fourth estate’, ia membolehkan pengamal media untuk menjalankan tanggungjawab sosialnya kepada masyarakat dengan sepenuhnya tanpa ada pengaruh pihak-pihak  tertentu.
Contoh  situasi yang di Malaysia dikatakan internet berfungsi sebagai sfera awam dan turut menjadi ruang masyarakat untuk memperdebatkan sesuatu isu semasa. Misalnya, situasi politik di Malaysia yang memperdebatkan isu hudud mendapat perhatian masyarakat. Ruang blog, akhbar online, menjadi tempat kritikan, sebaran informasi dan luahan pendapat dari setiap lapisan masyarakat. 
Rakyat pula menganggap bahawa  blog merupakan media yang menginterpretasikan  segala pandangan  rakyat terhadap calon politik serta perkara yang berlaku di sekeliling dunia. Blog memaparkan isu - isu sensitif yang berkaitan dengan politik dan kes yang berprofil tinggi. Tambahan pula, blog mampu mendedahkan kebenaran sebenar tentang sesuatu isu dan keadaan politk sebenar di negara kita.
(Menurut Wheeler,1997) ; " Media baru yang beroperasi  di bawah sistem demokrasi dianggap menjadi sfera awam  bagi rakyat  untuk mengemukakan pandangan masyarakat dan mendesak pihak pemerintah supaya mematuhi segala kemahuan dan keputusan pengguna media baru''.
Sebagai satu contoh jelas, kita sebagai masyarakat Malaysia terutamanya yang terpelajar dan golongan muda menggunakan medium internet untuk mendapatkan berita- berita yang tidak disiarkan oleh media arus perdana. Misalnya, ‘Malaysia Today’ yang dikendalikan oleh Raja Petra mempunyai pengaruh paling besar apabila dengan berani mendedahkan penyalahgunaan kuasa oleh pemimpin dan sekutu mereka. Percaya atau tidak, inilah kuasa media baru yang bertindak sebagai sfera awam. Mereka yang menggerakkan ‘maneuvering’ sesuatu isu itu ke arah sesuatu yang mahu dibawa.  Media sebenarnya ialah ‘agenda setter’( penentu agenda). Namun begitu, media baru juga boleh dimanipulasi jika orang yang mahu mempergunakannya itu bijak  ( Edmund TerenceGomez, 2007).
 Secara langsung menunjukkan bahawa media baru meyumbang kepada proses demokrasi.  Media baru memainkan peranan penting dan industri media beroperasi dalam negara bersistem demokrasi.Menurut Slack, teknologi komunikasi atau media baru boleh memperkecilkan khalayak iaitu mesej boleh disampaikan oleh tiap-tiap individu dalam khalayak yang ramai( Rogers, 1983:12) Contohnya, kita lihat kemenangan Presiden Barak Obama di Amerika Syarikat yang menggunakan strategi 'New Media ' sebagai peneraju kempen dan kutipan sumbangan politiknya yang telah memberikan kemenangan besar kepada beliau.  Dengan menggunakan kekuatan pendekatan 'social media' seperti You Tube, Twitter, Facebook,Digg Flicker, Barack Obama telah melancarkan kempen pilihanraya melalui jaringan sosial tersebut. Dengan bantuan ' Blue StateDigital  sebagai  konsultan web, Obama yang membangun 2 website tersebut, Obama mendapat  lebih 1 juta alamat email dalam waktu 18 bulan dan mengumpul dana sumbangan sebesar 250 juta dollar melalui website: BarackObama.com dan my.BarackObama.com telah menjadi sumber utama informasi mengenai Obama dan  penghubung dengan seluruh sosial media yang ada di Internet. Apabila Barack Obama dan tujuh calon lain mula mengaturkan pencalonan masing - masing untuk jawatan Presiden Demokrat pada 2007, hasil tinjauan mendapati Obama kerap diletakkan di tempat kedua selepas calon pilihan dari New York, Hillary Clinton. Namun, Obama tekah berjaya di peringkat awal dalam usaha mendapatkan sokongan  terutamanya dalam golongan muda, membentuk organisasi  kempen di peringkat akar umbi di seluruh negara dan menubuhkan tabung menerusi Internet.(Dewey M. Clanton,2010).

            Keseluruhannya, segala persoalan yang wujud berikutan kemenangan pilihan raya Barack Obama di Amerika Syarikat sememangya mempunyai perkaitannya dengan sumbangan aktif dalam perkembangan teknologi komunikasi atau media baru dalam proses demokrasi. Kebijaksanaan Barack Obama dalam mengaplikasikan dan menggunakan medium media baru sewaktu sesi pilihan raya lalu dalam meraih undi dan sokongan daripada masyarakat Amerika telah berjaya mengangkatnya sebagai Presiden di Amerika Syarikat . Jelas terbukti medium teknologi komunikasi menggalakkan penyertaan rakyat dalam proses pilihanraya iaitu mereka boleh berbincang secara maya 'virtual' tentang situasi politik, perkembangan kempen, siapa yang dicalonkan dan sebagainya. Sekali gus, meningkatkan penglibatan mereka dalam penggunaan teknologi komunikasi serta memberi pengetahuan yang mendalam mengenai demokrasi.

ZANIDA YUSOF

No comments:

Post a Comment